Kako se nositi sa stvarima koje ne možete kontrolirati?

Mnogo je stvari u životu koje ne možemo kontrolirati – od sitnih smetnji do velikih tragedija. Ne možemo kontrolirati hoće li netko nama blizak oboljeti od raka i umrijeti. Ne možemo kontrolirati hoćemo li imati rak.

Ne možemo kontrolirati što drugi misle, govore ili rade. Ne možemo kontrolirati što drugi misle o nama. Ne možemo kontrolirati s koga vole naši najmiliji. Ne možemo kontrolirati s kime radimo ili tko je glavni. Ne možemo kontrolirati majku prirodu ili današnji promet.

Ali, naravno, možemo kontrolirati svoje reakcije na sve stvari koje ne možemo kontrolirati.

Sigurna sam da ste mnogo puta čuli tu izjavu. I istinita je, naravno. Ali, postavlja se pitanje, kako reagirati kad smo stvarno uznemireni? Kako reagirati kad se čini da je naš svijet stao – ili eksplodirao?

Osjetite što osjećate. Dajte si prostora i dopuštenje da osjetite sve emocije koje se pojave. Imenujte svoje osjećaje. Priznajte ih, bez osuđivanja sebe, bez mučenja, bez da ste rekli: “Ne bih se trebao/la osjećati ovako.”

“Iskrenost prema onome što vam se događa pružit će vam priliku da se izliječite od toga”, rekla je Stacey Ojeda, LMFT, psihoterapeutkinja koja se specijalizirala za rad s klijentima na iscjeljivanju i prilagođavanju naglim i traumatičnim gubicima, poput samoubojstva, ubojstava, medicinske traume i nesreće, kao i rad s onima koji su preživjeli seksualni napad i zlostavljanje. “Izbjegavanje osjećaja koji se pojave ne znači da oni nestanu, već samo produžuje proces ozdravljenja.”

Recite sebi istinu. Prihvatite svoje osjećaje. Primjeri iz stvarnog života: „Jednostavno sam povrijeđen što me [on] nazvao ružnom. To me stvarno povrijedilo i osjećam se tužno i neugodno zbog toga; ” “Toliko sam bijesna što imam rak. Osjećam se stvarno nepravedno i stvarno se bojim. “

Duboko dišite. Kad smo nervozni, uplašeni ili uzbuđeni, naše disanje postaje plitko, što pojačava stres. Vježbanje dubokog disanja pomažu nam da se smirimo i smanjuju osjećaj nervoze i napetosti. Duboko disanje je također podsjetnik da možete kontrolirati dah – čak i kad malo toga možete kontrolirati.

Ne fiksirajte se na razloge. Da sam izgubila 10 kilograma, ne bi me napustio. Da ne jedem toliko šećera, ne bih imao rak. Da ga podsjetim da veže pojas, ne bi imao slomljene kosti. “Kada se stalno pitate zašto i pokušavate pronaći savršen odgovor zašto se događaj dogodio, to vas sprječava da idete naprijed i pronađete ono što možete kontrolirati u tom trenutku”, rekao je Ojeda. Odustanite od potrage zbog razloga i što-ako.

Stvorite staklenku zahvalnosti. “Kad događaji ili situacije u životu pođu po zlu, zaista nam je lako samo usmjeriti energiju i pažnju na te probleme”, rekao je Paolone. A onda zapnemo i prebivamo (i utapamo se) na ovom mračnom mjestu.

Pokrenite svoje tijelo. Neka su istraživanja otkrila da su pojedinci koji sudjeluju u redovitim vježbama joge sposobniji upravljati snažnim osjećajima, rekao je Paolone. Također, kretanje našim tijelima pospješuje cirkulaciju krvi i oslobađa napetost, „što je upravo ono što trebate učiniti kad vas preplave životne okolnosti.”

Obratite se ljudima od povjerenja. Ponekad, kad se osjećamo izvan kontrole, odvojimo se od voljenih osoba. Izoliramo. Povlačimo se. Međutim, upravo tada nam “treba netko tko može biti stabilan da nam pomogne spustiti se na zemlju”, rekao je Ojeda. Još jedan razlog zbog kojeg ljudi ne posežu za podrškom je zato što ne žele opterećivati ​​nekoga drugoga svojim problemima. “Uvijek tražim od svojih klijenata da se zapitaju ako njihov prijatelj ili član obitelji doživi slično iskustvo žele li da im dođu i podijele s njima svoje probleme ili da ih zadrže za sebe?”

Podsjetite se da trenutačna situacija nije trajna. Bez obzira koliko se užasno osjećali, podsjetite se da to neće trajati vječno. Kao što je Ojeda rekao, “osjećaji se neprestano mijenjaju.” Nepromjenjivo se slijevaju i slijevaju. “Možete li se vratiti u neko drugo vrijeme kad ste se osjećali doista užasno i zaglavili, ali onda je prošlo?”

Kad ne možemo kontrolirati situaciju, osjećamo se shrvano, nemoćno, bespomoćno i beznadno. Demoralizira to što mislimo da ne možemo ništa učiniti. Ili možda znamo da možemo učiniti mnogo stvari, ali nemamo energije. Kad se to dogodi, kad se tako osjećate, polako koračajte. Prepoznajte, imenujte i prihvatite svoje osjećaje. Napravite jedan mali, maleni korak. Udahnite. Pošaljite poruku voljenoj osobi. Napišite nekoliko riječi o onome što vam treba. Ne žurite. Drugim riječima, budite ljubazni i nježni prema sebi.

Literatura:

Tartakovsky, M. (2018). Coping With What You Can’t Control. PsychCentral

Scroll to Top